Honda Navi 110 Review
What's on the page
The Honda Navi 110 is a unique blend of a scooter and a motorcycle, offering a distinct design and riding experience that has appealed to a wide range of riders, particularly those looking for a compact, economical, and fun mode of transportation. Launched as a playful and highly customizable option in the market, the Navi stands out due to its quirky looks and motorcycle-like handling characteristics, packed into the framework of a scooter. Here’s a detailed review of the Honda Navi 110, focusing on its performance, design, and practicality.
Key Features and Design
The Honda Navi 110 features an unconventional design that sets it apart from traditional scooters and motorcycles. It resembles a mini bike with the simplicity of a scooter, including a step-through frame and a minimalist approach to bodywork. The Navi is extremely lightweight and nimble, making it perfect for urban commuting and easy parking. Its design is complemented by a variety of color options and customization possibilities, allowing owners to personalize their ride extensively.
Engine Performance
Powered by a 109cc air-cooled, single-cylinder engine borrowed from Honda’s stable of reliable scooter engines, the Navi 110 delivers around 8 horsepower and 9 Nm of torque. The engine is mated to a V-matic transmission, which ensures smooth and hassle-free automatic gear shifts. This setup offers enough power for city riding, making the Navi quick off the line and zippy in urban environments.
Handling and Comfort
Despite its small size, the Honda Navi provides a surprisingly comfortable ride for its class. The handling mimics that of a light motorcycle with the ease of a scooter, featuring handlebar steering and a compact frame that offers excellent maneuverability. The suspension system, with telescopic forks at the front and a hydraulic monoshock at the rear, is adequate for smoothing out most urban road imperfections.
Braking and Safety
The braking system in the Honda Navi is straightforward, with drum brakes both at the front and the rear. While the setup is basic, it is effective for the bike’s weight and speed capabilities, providing sufficient stopping power. The Navi’s lightweight design and low speed enhance its safety, making it less intimidating for new riders and more manageable in tight spaces.
Wheels and Tires
The Navi rides on small but sturdy wheels, fitted with chunky tires that contribute to its motorcycle-like appearance and feel. These tires offer good traction on urban roads and are capable of handling light off-road conditions, which is a bonus for riders looking to explore beyond paved streets.
Speed and Mileage
The Honda Navi is not designed for high-speed performance but excels in agility and ease of use in congested city traffic. It offers excellent fuel efficiency, typically exceeding 60 km/l, which combined with its low running costs, makes it an economical choice for daily commuting.
Honda Navi 110 Pros
- Unique and customizable design that attracts attention
- Lightweight and easy to handle, ideal for new riders and city commuting
- Reliable engine with great fuel efficiency
Honda Navi 110 Cons
- Limited cargo space compared to traditional scooters
- Basic braking system without ABS
- Not suitable for high-speed riding or carrying passengers comfortably
Honda Navi 110 යනු ස්කූටරයක සහ යතුරුපැදියක අද්විතීය සම්මිශ්රණයක් වන අතර, පුළුල් පරාසයක ධාවකයින්ට, විශේෂයෙන් සංයුක්ත, ආර්ථිකමය සහ විනෝදජනක ප්රවාහන ක්රමයක් සොයන අයට ආයාචනා කර ඇති සුවිශේෂී මෝස්තරයක් සහ පැදීමේ අත්දැකීමක් ලබා දෙයි. වෙළඳපොලේ සෙල්ලක්කාර සහ ඉතා අභිරුචිකරණය කළ හැකි විකල්පයක් ලෙස දියත් කරන ලද Navi එහි විචිත්රවත් පෙනුම සහ ස්කූටරයක රාමුව තුළ අසුරා ඇති යතුරුපැදි වැනි හැසිරවීමේ ලක්ෂණ නිසා කැපී පෙනේ.
Honda Navi 110 සාම්ප්රදායික ස්කූටර සහ යතුරුපැදි වලින් වෙනස් වන සාම්ප්රදායික නොවන මෝස්තරයකින් සමන්විත වේ. එය ස්කූටරයක සරල බවකින් යුත් කුඩා බයිසිකලයකට සමාන වන අතර, පියවරෙන් පියවර රාමුවක් සහ ශරීර වැඩ සඳහා අවම ප්රවේශයක් ඇතුළත් වේ. Navi අතිශයින්ම සැහැල්ලු සහ වේගවත් වන අතර එය නාගරික ගමනාගමනයට සහ පහසු වාහන නැවැත්වීමට පරිපූර්ණ වේ. එහි සැලසුම විවිධ වර්ණ විකල්ප සහ අභිරුචිකරණ හැකියාවන්ගෙන් අනුපූරක වන අතර, අයිතිකරුවන්ට ඔවුන්ගේ සවාරිය පුළුල් ලෙස පුද්ගලීකරණය කිරීමට ඉඩ සලසයි.
Honda සමාගමේ ස්ථායී විශ්වාසනීය ස්කූටර් එන්ජින් වලින් ණයට ගත් 109cc වායු සිසිලන, තනි සිලින්ඩර එන්ජිමකින් බල ගැන්වෙන Navi 110 අශ්වබල 8ක් සහ Nm 9ක ව්යවර්ථයක් ලබා දෙයි. එන්ජිම V-මැටික් සම්ප්රේෂණයකට සම්බන්ධ කර ඇති අතර එමඟින් සුමට හා කරදරයකින් තොරව ස්වයංක්රීය ගියර් මාරුවීම් සහතික කෙරේ. මෙම සැකසුම නගර පැදවීම සඳහා ප්රමාණවත් බලයක් ලබා දෙන අතර, Navi ඉක්මනින් මාර්ගයෙන් ඉවතට සහ නාගරික පරිසරයන්හි සිප්පි බවට පත් කරයි.
එහි කුඩා ප්රමාණය තිබියදීත්, Honda Navi එහි පන්තිය සඳහා පුදුම සහගත ලෙස සුවපහසු ගමනක් සපයයි. හැසිරවීම ස්කූටරයක පහසුව සමඟ සැහැල්ලු යතුරුපැදියක් අනුකරණය කරයි, හැන්ඩ්ල්බාර් සුක්කානම සහ විශිෂ්ට උපාමාරු ලබා දෙන සංයුක්ත රාමුවකින් සමන්විත වේ. ඉදිරිපසින් දුරේක්ෂ ගෑරුප්පු සහ පසුපස හයිඩ්රොලික් මොනොෂොක් සහිත අත්හිටුවීමේ පද්ධතිය බොහෝ නාගරික මාර්ගවල අඩුපාඩු සුමට කිරීම සඳහා ප්රමාණවත් වේ.
Honda Navi හි තිරිංග පද්ධතිය සරල වන අතර ඉදිරිපස සහ පසුපස යන දෙකෙහිම ඩ්රම් තිරිංග ඇත. සැකසුම මූලික වන අතර, එය බයිසිකලයේ බර සහ වේග හැකියාවන් සඳහා ප්රමාණවත් නැවතුම් බලයක් සපයයි. Navi හි සැහැල්ලු මෝස්තරය සහ අඩු වේගය එහි ආරක්ෂාව වැඩි කරයි, එය නව ධාවකයන්ට බිය ගැන්වීම අඩු කරයි සහ තද අවකාශයන් තුළ වඩා කළමනාකරණය කරයි.
Navi කුඩා නමුත් ශක්තිමත් රෝද මත ගමන් කරයි, එහි යතුරුපැදිය වැනි පෙනුමට සහ හැඟීමට දායක වන චන්කි ටයර් සවි කර ඇත. මෙම ටයර් නාගරික මාර්ගවල හොඳ කම්පනයක් ලබා දෙන අතර සැහැල්ලු මාර්ගයෙන් පිටත තත්වයන් හැසිරවීමට හැකියාව ඇත, එය පදික වීදිවලින් ඔබ්බට ගවේෂණය කිරීමට අපේක්ෂා කරන ධාවකයන්ට ප්රසාද දීමනාවකි.
Honda Navi අධිවේගී කාර්ය සාධනය සඳහා නිර්මාණය කර නොමැති නමුත් තදබදය සහිත නගර තදබදය තුළ වේගවත් බව සහ භාවිතයේ පහසුව විශිෂ්ටයි. එය විශිෂ්ට ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාවයක් ලබා දෙයි, සාමාන්යයෙන් 60 km/l ඉක්මවන අතර, එහි අඩු ධාවන පිරිවැය සමඟ ඒකාබද්ධව එය දෛනික ගමනාගමනය සඳහා ආර්ථිකමය තේරීමක් කරයි.
Honda Navi 110 වාසි
- අවධානය ආකර්ෂණය කරන අද්විතීය සහ අභිරුචිකරණය කළ හැකි නිර්මාණය
- සැහැල්ලු සහ හැසිරවීමට පහසු, නව ධාවකයින්ට සහ නගර ගමනාගමනය සඳහා වඩාත් සුදුසුය
- ඉහළ ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාවයක් සහිත විශ්වසනීය එන්ජිමක්
Honda Navi 110 අවාසි
- සාම්ප්රදායික ස්කූටරවලට සාපේක්ෂව සීමිත භාණ්ඩ ප්රවාහන ඉඩක්
- ABS නොමැති මූලික තිරිංග පද්ධතිය
- අධිවේගී පැදීම හෝ සුවපහසු ලෙස මගීන් රැගෙන යාම සඳහා සුදුසු නොවේ