Bajaj XCD 125 Review
What's on the page
The Bajaj XCD 125 was introduced to cater to the commuter segment, offering a blend of fuel efficiency, functional design, and affordability. It aimed to fill the gap between entry-level motorcycles and more premium models by providing a mix of good features and cost-effective performance. This model is no longer in production but had a unique position in Bajaj’s lineup during its market presence. Here’s a detailed look at the Bajaj XCD 125, based on its historical context and features.
Key Features and Design
The Bajaj XCD 125 featured a conservative yet sleek design aimed at everyday riders looking for a practical and easy-to-maintain motorcycle. It was known for its lightweight and manageable size, making it a suitable option for urban commuting. The bike included a digital speedometer, a first in its segment at the time, which provided a modern touch to its otherwise utilitarian design.
Engine Performance
Powered by a 125cc DTS-Si engine, the XCD 125 was designed for optimal fuel efficiency and decent performance within city limits. The engine produced approximately 9.4 horsepower and was paired with a 5-speed gearbox, which was somewhat uncommon in the 125cc category at the time, offering smoother ride quality and better fuel efficiency. This combination made the XCD 125 an economical choice, well-suited to daily commuting.
Handling and Comfort
The XCD 125 was built on a lightweight frame, which contributed to its nimble handling. The suspension setup included telescopic front forks and twin hydraulic rear shock absorbers, providing a comfortable ride over most urban terrains. The bike’s ergonomics were designed to support an upright riding posture, which is favorable for long periods of commuting.
Braking and Safety
For braking, the Bajaj XCD 125 was equipped with drum brakes on both the front and rear wheels. This setup was sufficient for the bike’s power and performance profile, offering adequate stopping power for city riding. While it lacked more advanced safety features like ABS, the bike’s lightweight and manageable power output ensured that it remained a safe option for new and experienced riders alike.
Wheels and Tires
The XCD 125 rode on standard alloy wheels, which were paired with tube-type tires. This setup was typical for the segment, providing reliable performance and durability necessary for daily use on varied urban road conditions.
Speed and Mileage
One of the main selling points of the Bajaj XCD 125 was its fuel efficiency. It was among the top in its class for mileage, making it a highly cost-effective choice for budget-conscious riders. The top speed was modest, aligning with what is expected from a commuter motorcycle designed primarily for city travel.
Bajaj XCD 125 Pros
- Excellent fuel efficiency, ideal for cost-sensitive consumers
- Lightweight and easy to handle, perfect for urban commuting
- Digital speedometer and sleek design added a modern flair
Bajaj XCD 125 Cons
- Basic braking system without ABS or disc brakes
- Limited performance capabilities; not suitable for high-speed or aggressive riding
- Eventually overshadowed by more modern models with advanced features
Bajaj XCD 125 ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාව, ක්රියාකාරී සැලසුම සහ දැරිය හැකි මිලෙහි සම්මිශ්රණයක් පිරිනමමින් මගී අංශයට පහසුකම් සැලසීමට හඳුන්වා දෙන ලදී. ප්රවේශ මට්ටමේ යතුරුපැදි සහ වැඩි වාරික මාදිලි අතර පරතරය පිරවීම සඳහා හොඳ විශේෂාංග සහ පිරිවැය-ඵලදායී කාර්ය සාධන මිශ්රණයක් සැපයීම එහි අරමුණ විය. මෙම මාදිලිය තවදුරටත් නිෂ්පාදනයේ නොමැති නමුත් එහි වෙළඳපල පවතින කාලය තුළ බජාජ්ගේ පෙළගැස්ම තුළ අද්විතීය ස්ථානයක් හිමි විය.
Bajaj XCD 125 ප්රායෝගික සහ පහසුවෙන් නඩත්තු කළ හැකි යතුරුපැදියක් සොයන එදිනෙදා ධාවකයින් ඉලක්ක කරගත් ගතානුගතික නමුත් සිනිඳු මෝස්තරයකින් සමන්විත විය. එය එහි සැහැල්ලු සහ කළමනාකරණය කළ හැකි ප්රමාණය සඳහා ප්රසිද්ධ වූ අතර එය නාගරික ගමනාගමනය සඳහා සුදුසු විකල්පයක් බවට පත් කළේය. බයිසිකලයට ඩිජිටල් ස්පීඩෝමීටරයක් ඇතුළත් වූ අතර, එකල එහි කොටසෙහි පළමුවැන්න වූ අතර, එය එහි වෙනත් ආකාරයකින් ප්රයෝජනවත් මෝස්තරයට නවීන ස්පර්ශයක් ලබා දුන්නේය.
125cc DTS-Si එන්ජිමකින් බලගන්වන XCD 125 ප්රශස්ත ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාව සහ නගර සීමාවන් තුළ යහපත් ක්රියාකාරීත්වයක් සඳහා නිර්මාණය කර ඇත. එන්ජිම ආසන්න වශයෙන් අශ්වබල 9.4ක් නිපදවූ අතර 5-වේග ගියර් පෙට්ටියක් සමඟ යුගලනය කරන ලදී, එය එකල 125cc කාණ්ඩයේ තරමක් අසාමාන්ය වූ අතර, සුමට ධාවන තත්ත්වය සහ වඩා හොඳ ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාවයක් ලබා දුන්නේය. මෙම සංයෝජනය XCD 125 ආර්ථිකමය තේරීමක් බවට පත් කළ අතර එය දෛනික ගමනාගමනයට හොඳින් ගැලපේ.
තිරිංග සඳහා, Bajaj XCD 125 ඉදිරිපස සහ පසුපස රෝද දෙකෙහිම ඩ්රම් බ්රේක් වලින් සමන්විත විය. මෙම සැකසුම බයිසිකලයේ බලය සහ කාර්ය සාධන පැතිකඩ සඳහා ප්රමාණවත් වූ අතර නගර පැදීම සඳහා ප්රමාණවත් නැවතුම් බලයක් ලබා දෙයි. ABS වැනි වඩා දියුණු ආරක්ෂිත අංගයන් එහි නොතිබුණද, බයිසිකලයේ සැහැල්ලු සහ කළමනාකරණය කළ හැකි බල ප්රතිදානය එය නව සහ පළපුරුදු ධාවකයන් සඳහා ආරක්ෂිත විකල්පයක් බවට සහතික විය.
Bajaj XCD 125 වාසි
- විශිෂ්ට ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාව, පිරිවැය සංවේදී පාරිභෝගිකයින් සඳහා වඩාත් සුදුසුය
- සැහැල්ලු සහ හැසිරවීමට පහසු, නාගරික ගමනාගමනය සඳහා පරිපූර්ණයි
- ඩිජිටල් ස්පීඩෝමීටරය සහ සිනිඳු මෝස්තරය නවීන විලාසිතාවක් එක් කළේය
Bajaj XCD 125 අවාසි
- ABS හෝ තැටි තිරිංග නොමැති මූලික තිරිංග පද්ධතිය
- සීමිත කාර්ය සාධන හැකියාවන්; අධිවේගී හෝ ආක්රමණශීලී පැදීම සඳහා සුදුසු නොවේ
- අවසානයේ උසස් විශේෂාංග සහිත වඩාත් නවීන මාදිලිවලින් යටපත් විය